Stinky tofu, Teambuilding, Surfen + kwallenbeet - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Stinky tofu, Teambuilding, Surfen + kwallenbeet - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Stinky tofu, Teambuilding, Surfen + kwallenbeet

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het heeft even geduurd maar hier is dan eindelijk weer een nieuwe reisupdate. Ik ben ook veel te druk met allerlei leuke dingen doen:P.

Als eerste, maar alweer een tijdje geleden, toen ik Gopeng was, kregen ik ineens een uitnodiging van de cateraar van Earth Camp, om ’s avonds mee te gaan naar een feest. Euh… ja oke, natuurlijk. Maar omdat de meesten hier moslim zijn, en nooit uit gaan zoals wij dat doen, had ik geen idee wat voor een feest dit dan zou worden. Het bleek een feest te zijn voor een pas getrouwd stel. Er waren een paar party tenten opgezet en er was een live band dat Maleisische muziek aan het spelen was en dat was het. Maar het was geweldig! Het hele dorp, kinderen, jeugd en volwassenen, waren aan het dansen en genieten van de muziek en gezelligheid. Hannah, Davis, de cateraar Wan en ik hebben ons de hele avond vermaakt, terwijl we alleen maar op de stoel zaten en keken naar de mensen. Het is zo leuk om te zien dat iedereen zich compleet vermaakt en zo veel lol heeft, en niemand schaamt zich en danst in het rond. Niemand heeft een druppel gedronken en allemaal hebben ze zo veel plezier. Zelfs de jongens van mijn leeftijd dansten en hadden zo veel lol, geloof me in de Lutt of ergens anders zie je dit echt niet.

Een andere dag, hoorden we wat gemekker in Earth Camp, bleek dat er een verdwaalt baby geitje rond liep. Deze heb ik dus even gevangen, en durian gevoerd, hij had nog geeneens tanden! Helaas mocht ik hem niet houden als nieuw huisdier, want de eigenaar werd meteen gebeld.

Ook in Gopeng heb ik voor het eerst de avondwandeling mogen doen met gasten. Ongeveer 45 minuten door het donker lopen, grotendeels zonder zaklamp, zodat je meer vuurvliegjes ziet, erg leuk! Het is ook altijd grappig als de gasten vragen, hoe vaak je dit al gedaan hebt, en dat je dan maar een beetje moet bluffen. Je kunt moeilijk zeggen dat dit ook voor jou de eerste keer is, terwijl je hun moet begeleiden.

Na Gopeng moesten we weer naar Kuala Lumpur, omdat we een teambuilding evenement hadden voor 1 dag. Er zouden 100 gasten deelnemen, maar in de morgen van het evenement zelf, kregen we doodleuk te horen dat er maar 48 gasten van over waren gebleven. Oke, niet echt handig dus, ons hele team vanuit Gopeng was vroeg in de morgen naar Kuala Lumpur gekomen om te helpen, dit was dus eigenlijk niet meer nodig… Ook is de stress tijdens deze teambuilding programma´s altijd leuk. We waren op tijd aangekomen op de locatie, nouja deels want onze bazin weer eens wat vergeten, de camera. Maar toch nog ruim op tijd, dus hadden we nog een half uur de tijd om te lunchen voordat het programma begon. Had ik net mijn lunch gekocht, krijg ik ineens te horen dat er een kleine miscommunicatie was. Het programma zou al in 10 minuten beginnen! Oke snel even vragen of mijn soep in een plastic zakje kan worden gedaan, zodat ik tijdens de activiteiten maar ergens tijd moet vinden om te eten. Eerst moesten alle locaties worden opgezet en de papieren worden uitgedeeld. Heerlijk, deze stress, en dat nog voordat je begint! Maar uiteindelijk kwam uiteraard alles weer goed, zoals altijd, en was het een geslaagd teambuilding programma! Na afloop mochten we zelfs mee eten en heb ik weer eens een keer lasagne gegeten!! Zo lekker! En een keer wat anders dan noedels en rijst.

Ook ben ik weer wezen shoppen, want ja, ik ben weer in Kuala Lumpur. Het leuke is dat je nu echt kunt zien dat kerst dichterbij komt. Overal kerstversiering en muziek. Complete huizen zijn met kerstbomen en nepsneeuw zijn nagebouwd in de winkelcentra! Hannah en ik zijn voordurend kerst muziek aan het luisteren om toch wat meer in de kerstsfeer te komen, ook al is het altijd 30 graden. Aan de ene kant ben ik wel een beetje jaloers als ik al die mooie foto´s met besneeuwde tuinen zie van thuis.

Naast het shoppen zijn Hannah en ik ook weer uitgeweest. Het was woensdag Ladies night en de volgende dag waren we vrij dus konden we lekker uitslapen. We zijn weer bij Rum Jungle geweest, de bar waar we ook de allereerste keer uit waren geweest. Dit keer was er een band uit Nigeria, super gaaf en een hele leuke sfeer! We hebben weer lekker gedanst totdat het sluitingstijd was en toen was het helaas weer tijd om naar huis te gaan. In deze bar stonden ook 3 mannen aan een tafel, en ze waren lang, kort haar en een duidelijke Nederlandse uitstraling. Ik was niet de enige die dat door had, want al snel vroeg 1 van hen aan Hannah of ze Nederlands was. ´Nee, ik niet, maar m´n vriendin hier wel´. Dus even een praatje met hem gemaakt, bleek dus dat hij uit Borne komt! Hoe klein is de wereld! Erg grappig om weer in real live een Twents accent te horen!

Overmorgen hebben we een teambuilding evenement voor Shell, 100 personen (waarschijnlijk), en vorige week hebben we daarvoor de locatie moeten bekijken. Het is in een heel mooi park, met allerlei soorten bomen. Ze hebben zelfs een worstenboom! De sausage tree.

Vorige week donderdag stond er een speciale avond op het programma, onze collega Cindy had ons namelijk uitgenodigd om naar een grote avondmarkt te gaan. En het hoogte punt van deze avond markt is Stinky Tofu! Nou de naam is helemaal duidelijk, deze tofu stinkt naar zweet, zuur en verrotte vis. Voor degene die het ook wil proberen, hier een korte beschrijving:
‘Verse tofu wordt enkele weken tot maanden in een soort pekelbad met verzuurde melk, groenten, vlees en rauwe vis gelegd. Elke kok heeft zijn eigen recept maar is meestal geheim om de ongecontroleerde rottin zelfs de Aziatische keuringsdienst van waren te gortig is’!!! Ja en ik heb een stuk van deze rottende tofu gegeten, en ik kan zeggen dat het niet lekker was, maar het was ook niet verschrikkelijk dat ik het niet kan eten. Echter ga ik dit ook niet nog een keer eten. Ook Hannah en een collega uit Singapore hebben een stuk kunnen wegwerken. De enige persoon, een MALEISIËR, kon het echter niet weg krijgen. Terwijl we al in de rij stonden te wachten (ja er was werkelijk een rij van meer dan 15 personen) begon hij al te zweten. Op het moment dat hij de tofu wou eten ging het mis, de tofu raakte misschien alleen zijn lippen en het was er al weer uit. De enige Maleisiër in de groep kon het eten niet binnen houden, haha hoe grappig! Op de weg naar huis moesten we zelfs nog een keer stoppen omdat hij nogmaals moest kokhalsen. En de dagen er na hij had last van diaree! Wel een beetje raar, omdat hij helaal niks heeft binnen gekregen, maar de geur en was nog steeds ergens in zijn neus, en hij heeft een paar dagen niet gegeten, haha! Zo trots dat deze wij Europeanen het wel hebben kunnen opeten! Naast deze tofu hebben we ook echt wel lekkere dingen gegeten, zoals een soort noedel soep, loempia’s en allerlei andere lekkere snacks. Mijn laatste snack was de beste, en speciaal bewaard voor na de stinky tofu: gefrituurde durian ijs. De lekkerste ijs dat ik ooit heb gehad, gemaakt van 100% durian. Dit word dan in een soort beslag gedaan, en gefrituurd voor zo’n 10 seconden. Warm en krokant van buiten en ijs van binnen!

Afgelopen weekend stond er weer een klein reisje op de plannen. Nouja het was ‘gewoon’ werk, maar wel even een teambuilding evenement voor 3 dagen in een resort aam de oostkust van Maleisië! Niet verkeerd dus. Heerlijk weer een normaal bed en een goede douche! Leuke klanten en het hele programma is goed gelopen. En zelfs totaal zonder stress dit keer! De eerste dag was alleen een avond programma, en de 2e dag was al afgelopen om 16.30. We hebben dus rondgereden in de omgeving en de buurt een beetje verkend. Om 20.00 was er een speciaal thema diner. Arabian night. Iedereen was super mooi verkleed in gewaden en jurken, zelfs de kinderen (want alle werknemers mochten hun familieleden meenemen). Er werden prijzen verloot en er was een buikdanscompetitie voor de heren. We hebben onze collega Davis, de stagiaire van Singapore, over kunnen halen om mee te doen. Helaas heeft hij niks gewonnen, maar het was wel hilarisch! Ook was er een henna competitie. Je had 10 minuten de tijd om een henna creatie te maken, en de mooiste wint dan een prijs. Mijn collega Ella heeft een mooie Henna tattoo voor Hannah en mij gemaakt. Niet voor de competitie maar voor de lol. Hannah heeft een tattoo met een bloem op haar hand en een uitspraak van een collega ‘is to the very…’ op haar pols. Ik heb een muziek sleutel op mijn pols en op mijn enkel Awas Durian, met een kleine durian in het midden. Awas durian betekend – Pas op Durian. We hebben enkele van deze borden in Earth Camp hangen, omdat deze koning van het fruit, nogal gevaarlijk kan zijn en ons hele terrein er mee vol staat. Ze kunnen een paar kilo wegen en de schil bestaat uit harde stekels. De laatste dag van het teambuilding progamma was alleen in de ochtend, en daarna hadden we lekker de tijd om naar het strand te gaan. Mijn bazin wist een bedrijfje waar je surfplanken kunt huren. Ik heb nog nooit gesurft en wou dit altijd al super graag een keer uitproberen. Bij het bedrijf zeiden ze alleen dat de golfen nu misschien niet perfect waren voor beginners omdat het vloed begon te worden, daarnaast was er ook een klein kwallen probleem. Maar ach, ik probeer het gewoon uit dacht ik en voor kwallen ben ik niet bang, die heb je in Europa ook wel in de zee. Alleen mijn baas en ik hebben een bord gehuurd en de rest heeft wat gezwommen. De golven waren goed, en perfect voor mij als beginner. Na een paar keer kon ik zelfs al een tijdje op het bord blijven staan, een super gaaf gevoel! Het gaat om de juiste timing en het aanvoelen van de golven. Na ongeveer een uur begon ik toch wel een beetje moe te worden en ik besloot even uit te rusten. Ik hing een beetje op mijn plank en plotseling kreeg ik gigantisch pijnlijke steken op mijn rechterbovenbeen. Dit bleek dus het kwallenprobleem te zijn. Ik probeerde het beest van mij af te krijgen en helaas kwam het door mijn draaiing of door de golf ook op mijn andere been terecht. Het was echt super pijnlijk en ik ben gelijk op mijn bord geklommen en naar de kant gepaddeld. Het is moeilijk te omschrijven maar de prikkeling voelt alsof iemand met allemaal naalden in de been aan het steken is. Aan de kant zag iemand wat er aan de hand was en blijkbaar wist zei van het kwallen probleem, want ze had een flesje met azijn bij zich. Dit heb ik er op gedaan maar de pijn bleef en dus gingen we terug naar de shop waar we de surfplanken hebben gehuurd. Hier zeiden ze dat ik er koffie op moest deppen. Ook dit gedaan en de pijn bleef en werd eigenlijk alleen maar erger, ik kreeg last van spierverkramping in mijn rug en last met ademhalen. Bij de shop zeiden ze dat het maar beter was om naar het ziekenhuis te gaan omdat sommigen een allergische reactie krijgen. Bij het ziekenhuis heb ik een paar injecties gekregen tegen de allergische reactie en pijn. Verder een paar medicijnen mee gekregen en een zalfje. Gelukkig werd mijn ademhaling weer normaal en ook de pijn in de rug werd iets beter. Vandaag, 1 dag later is dit helemaal over en allen mijn benen kan ik nog een beetje voelen, maar het gaat verder gelukkig helemaal goed!! Momenteel baal ik vooral dat ik niet langer heb kunnen surfen:p Bij de surfshop zeiden ze zelfs dat 1 van de surfleraren een kwal in zijn gezicht had gekregen! Ik wil er niet eens aan denken! Deze surffanaat was zo gek om ’s avonds al weer te gaan surfen!

Morgen zijn Hannah en ik lekker een dagje vrij omdat er weer een of andere feestdag is. We gaan weer de toerist uithangen en gaan de stad wat beter verkennen met een hop on hop off bus. Overmorgen is het teambuilding evenement van Shell en in de avond willen we naar de première van The Hobbit! En dit weekend hebben we 3 dagen vrij, dus gaan Hannah en ik misschien wel lekker een paar daagjes weg! Voor mijn komende verslagen zullen de woorden ‘vrij zijn’ wat vaker voorkomen, omdat we nog maar 11 dagen hoeven te werken, en we zijn hier nog iets van 46 dagen!! Dat word het land verkennen!!

Foto’s zijn te vinden op:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4358334635242.2158994.1194051329&type=1

  • 14 December 2012 - 14:01

    Marion:

    Heey Laura,

    Wat een story geweldig,vind het elke keer weer mooi om te lezen.
    Onvoorstelbaar dat je iemand uit Borne tegenkomt,ja inderdaad hoe klein is de wereld?
    En dat je die stinkende tofu hebt gegeten bahbah,hoe krijg je het naar binnen,alleen die stinkende/rottende lucht al.
    Maar goed volgens mij eet jij alles,het kan je niet gauw te gek gaan,petje af hoor.
    En ook deze stage zit er alweer bijna op,is toch eigenlijk best wel snel gegaan.
    Waar gaat de volgende reis naar toe ?(haha)
    Geniet maar lekker van alle vrijheid die je daar nog hebt,maar ook van de warmte(wil wel ruilen,dit weer hier bah niks aan)
    Je krijgt het nog koud als je éénmaal terug bent,maar goed dat duurt nog even.

    Tot de volgende keer maar weer!!!

    Groetjes vanuit De lutte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 07 April 2009
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 70329

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 21 Mei 2014

Nicaragua

23 Augustus 2012 - 26 Januari 2013

Stage Maleisië

20 Augustus 2010 - 24 Januari 2011

Stage Bangkok

06 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

Campingwerk Frankrijk

Landen bezocht: