Penang - Reisverslag uit Pulau Pinang, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Pulau Pinang, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Penang

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 December 2012 | Maleisië, Pulau Pinang

Vorige week dinsdag waren Hannah en ik vrij en we hebben besloten om dan eindelijk een keer de hop on hop off bus door Kuala Lumpur city te pakken, dit was eigenlijk al de planning voor de 1e week. En eigenlijk hadden we dit ook de eerste week moeten doen, het viel namelijk een beetje tegen omdat een groot deel van de route al bekend was bij ons en omdat het verkeer in Kuala Lumpur totale chaos was. We hebben een paar uur in de bus gehobbeld en uiteindelijk maar besloten om uit te stappen, wat te eten en daarna te gaan shoppen. Voor het eerst naar Kuala Lumpur City Center gegaan. Een gigantisch shoppingcomplex met wel iets van 8 verdiepingen. Helaas hebben we hier niet kunnen slagen omdat de meeste verdiepingen gevuld waren met exclusieve shops en dus niet besteed aan ons budget.

De volgende dag bestond uit voorbereidingen voor een groot teambuilding evenement voor 100 personen van Shell. Natuurlijk, en zoals bij alle andere teambuilding evenementen, was de voorbereiding weer geweldig. We hadden slecht 1 dag de tijd, en van te voren wisten Hannah en ik al dat dit niet genoeg zou zijn. We hebben zelfs de baas een dag eerder gevraagd of ze al vast door kon geven wat er allemaal gedaan moet worden. Haar antwoord; dat laat ik morgen wel weten, en jullie zijn vandaag toch vrij? Ja we waren inderdaad vrij, maar we hadden ook geen zin om de volgende dag te stressen. Dit was uiteindelijk wel het geval, want ’s avonds om 21.00 moesten er nog spullen worden gekocht, en de volgende ochtend moesten we nog takken en bladeren verzamelen. Dit moest voor vertrek gebeuren, dus voor 08.00! De volgende ochtend begon dus ook met stress en later dan gepland vertrokken we dan eindelijk naar de Botanical Gardens. Helaas werkt ons navigatie systeem niet zo best en dus reden we ook nog verkeerd! Na een lange omweg kwamen we dan eindelijk om 09.00 aan, en toen bleek dat de eerste gasten er ook al waren! Het bleek dus dat de gasten een uur eerder waren vertrokken dan gepland, ook leuk om dat op de dag zelf te horen! Alles moest dus vliegensvlug worden klaargezet. Maar iedereen wist wat die moest doen en eigenlijk is het hele teambuilding programma super goed verlopen. De klanten waren meer dan tevreden en dat is waar het om gaat. Rond een uur om 7 waren we ’s avonds weer thuis. Iedereen was moe van deze lange en zware dag, maar er was nog geen tijd om te rusten. Om 23.00 moesten we namelijk in de bioscoop zitten. We hadden namelijk première kaartjes voor de Hobbit!!! Eerst gezellig ergens gegeten met z’n tienen en daarna naar de film, een zeer geslaagde avond! De film was pas om 02.00 afgelopen en daarna moesten we nog naar huis rijden. Je kunt je dus voorstellen dat we aardig kapot waren, en de volgende dag weer gewoon een dag op kantoor. Deze dag hebben we ook besloten om lekker 3 daagjes naar Penang (een eiland aan de oost kust) te gaan, afgelopen zaterdag, zondag en maandag waren we namelijk vrij. We hebben wat op internet rondgekeken voor hostels, maar veel hostels waren op zaterdag al vol. Toch nog 1 kunnen vinden die voor 2 nachten nog beschikbaar was. Net voordat we wouden boeken kwam onze bazin weer terug en toen we haar vertelden dat we dit weekend naar Penang zouden gaan, kwam ze met een geweldig idee! ‘Ik heb een vriendin hier in Kuala Lumpur, en die heeft een huis in Penang waar ze altijd haar kunst maakt, zou ik die anders even bellen?’. Euh.. ja tuurlijk! Dus na een kort belletje was onze accommodatie geregeld, we moesten alleen nog even regelen hoe we de sleutel zouden krijgen. Maar ach, als dat alles is.

De volgende ochtend gingen we al vroeg in de auto naar Gopeng, de rest had namelijk een teambuilding programma voor het vaste personeel, en wij konden dus mooi even een lift meepakken tot hier. Vanaf Gopeng konden we dan de bus pakken naar Penang. Om 15.00 kwamen we aan in het centrum. We moesten nog een tijdje met onze backpacks rondlopen omdat we de sleutel pas om 20.30 bij een of ander crèpehouse konden ophalen. Hannah en ik zijn dus een toeristenbureau ingelopen, hebben een kaartje gepakt en zijn lekker rondgelopen door Chinatown, little India en de rest van Georgetown. Georgetown is het oude stadscentrum van Penang en heeft allerlei mooie gebouwen. Ook zijn er enkele kunstenaars die mooie tekeningen op de muur maken en deels echte materialen gebruiken. Zo staat er bijvoorbeeld een brommer voor een muur, en op de muur is dan een man getekend die op die brommer zit. Heel gaaf en het lijkt net of alles echt voor de muur staat!
Om 20.30 waren bij het crèpehuis en hebben we de sleutel gekregen van de tante van onze baas haar vriendin haar huis (begrijp je het nog?). Voordat we naar het huis gingen we eerst ergens eten. Penang staat bekent om enkele van de beste Maleisische gerechten, deze moesten we dus wel allemaal even uitproberen. De eerste avond hebben Hannah en ik Penang Char Kuay Teow en Hokkien Mee gegeten. Twee verschillende soorten noedels. We hadden deze allebei al een keer in Gopeng of Kuala Lumpur gegeten, en het is waar, hier smaakten de gerechten nog beter! Het dessert was in het crèpehouse en hier hebben we ons verwent met een grote ijscoupe!
Na het eten was het tijd om ‘ons’ huis op te zoeken. In een rustige straat met alleen maar grote, oude kunstenaarshuizen stond daar ons huis! In de achtertuin zelfs een mooie gouden tempel! Het huis stelde van binnen niet zo veel voor en je kon echt zien dat ze dit huis alleen gebruikte voor het maken van haar kunstwerken. Maar Hannah en ik hebben niks geen luxe nodig en waren helemaal blij met ons leuke optrekje!
De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben de bus gepakt naar het noord-oost gedeelte van het eiland. Hier bevind zich een nationaal park, en we hadden allebei wel weer een keertje zin aan een trekking. De trekking was natuurlijk niet te vergelijken met de voorgaande jungle trekkings die we hadden gedaan, maar het was zeker geslaagd. Na een 1.15 uur was onze eerste stop bij Monkey Beach. Slechts een paar apen te vinden maar het was een gezellig strand. Een paar minuten hebben we hier uitgerust, want ons volgende punt was de lichttoren. Het was serieus waar een half uur trap lopen, en dat met dik 30 graden, behoorlijk zweten dus! Maar het was meer dan de moeite waard, het uitzicht vanaf de lichttoren was prachtig! De lucht was super blauw en ging op in de zee, je kon bijna het verschil tussen zee en lucht niet zien, heel mooi! Daarnaast vlogen er overal zeearenden rond, heel gaaf! Het was super stil en je hoort alleen de wind, de zee en de zeearenden krijsen. Het was ook zo rustig omdat er maar 3 andere toeristen waren.
Na een half uurtje te hebben genoten van de rust en het uizicht was het tijd voor de terugtocht. Hannah en ik hebben de sneltrein ingezet omdat het aardig donker begon te worden. Gelukkig is het bij een paar druppels gebleven en hebben we geen last gehad van een tropische regenbui.
We hebben ons even opgefrist in ons huisje en zijn daarna weer op pad gegaan voor meer speciale avondmaaltijden. Dit keer stond Mee Kari en Assam Laksa op het menu, ook allebei noedels, maar weer verschillend dan die van gisteren. Het grappige hier in Azië is dat je elke dag rijst of noedels eet, maar dat ze zo veel verschillende soorten rijst en noedels hebben, dat het altijd anders is. Als dessert hebben we Special Ais Kachang besteld. Dit is de speciale variant van de sneeuwbalijs met rode bonen en de kokossiroop die we al een paar keer eerder in Kuala Lumpur hebben gehad. Na het eten was het tijd voor een optocht. We hadden namelijk het geluk dat er zondag avond Chinese optocht die 1x in het jaar gehouden word. Met drakendansen, trommels, vlaggendragers en noem maar op. Super leuk! Het grappige was alleen dat Hannah en ik af en toe het gevoel waren dat wij zelf onderdeel waren van de optocht. De groepen die langs liepen vonden ons allemaal erg interessant en kwamen even snel een praatje maken, zwaaiden naar ons en we zijn wel zo’n 20 keer op de foto gevraagd! Een groep wou zelfs dat wij verder met hun liepen, maar dat hebben we toch maar niet gedaan. Wel hebben we even geprobeerd een van de grote vlaggen te dragen, dat was al een hele uitdaging! De vlaggendragers zelf maakten het nog spectaculairder, in plaats van gewoon de gigantische vlag vast te houden, plaatsten ze het zelfs op hun hoofd of hun kin!! Er waren er zelfs een paar bij die de vlag lieten balanceren op hun voet, dan omhoog schopten, en een ander vangt de complete vlag dan op met zijn hoofd!! Super knap!
De volgende en helaas alweer laatste dag hebben we alleen nog enkele tempels bekeken. Ook bij deze tempels waren wij weer interessanter dan de tempels zelf, weer allemaal mensen die met ons op de foto wouden. Dit keer waren het mensen uit India, en ons beeld dat wij van de Indiërs hebben werd weer bevestigd. Over het algemeen zijn deze mensen wat brutaler, en soms gewoon grof. In plaats van dat ze netjes vragen of ze met je op de foto mogen, roepen ze ‘picture, picture’! En trekken ze je aan de arm. Wij blijven maar beleefd en lachen voor de kamera en daarna zoeken we gauw een uitweg, haha! Na het bezoek aan de tempels was het weer tijd om terug naar Kuala Lumpur te reizen. We hebben de boot naar het vaste land gepakt en daarna de trein. Het duurde 7 uur maar omdat we een 2e slaapcoupe hadden was dit prima te doen!
Momenteel zitten we weer een paar dagen op kantoor in Kuala Lumpur en vrijdag vertrekken we naar het noorden van Maleisië, bijna aan de grens van Thailand, voor een bruiloft van een collega!
Morgen gaan Hannah en ik nog eerst winkelen voor een kerstoutfit!

Foto’s zijn te vinden op:

• 18 December 2012 - 17:17

Diny Buisman:

Goh Laura wat een leuk verhaal weer.
    Kan me voorstellen dat je met volle teugen geniet af en toe.
    Verder wens ik je fijne kerstdagen toe en een heel gelukkig en gezond 2013.
    Zit je met de feestdagen nog daar? Wel leuk om het een keer in een ander land te vieren lijkt me, al zal je thuis wel heel erg missen.
    Groetjes Diny

• 22 December 2012 - 16:51

Leo:

Hoi Laura
    Zo te lezen heb je het best naar je zin daar,
    Nu nog een paar weekjes vakantie vieren, en genieten.
    Alvast fijne feestdagen toegewenst .
    Gr. Uit losser Leo & Regien.

• 24 December 2012 - 21:19

Marion:

Heey Laura,

Weer geweldig om te lezen,wij wensen je hele fijne kerstdagen en de allerbeste wensen voor een gezond en gelukkig 2013 toe!!!!!!

Groetjes van ons allemaal.