Singapore & Cameron Highlands Jungle Trekking - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Singapore & Cameron Highlands Jungle Trekking - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Singapore & Cameron Highlands Jungle Trekking

Blijf op de hoogte en volg Laura

20 November 2012 | Maleisië, Cameron Highlands

Na een paar heerlijke dagen op Pangkor Island was het weer tijd om aan het werk te gaan. Nouja alleen maar voor een paar dagen, want er stond al gelijk weer reisje op de planning. Zondag moesten Hannah en ik namelijk met onze baas mee naar het zuiden van Maleisië, Johor Bahru, voor een teambuilding programma in een hotel. Na dit programma zouden Hannah en ik dan met de bus de grens overgaan naar Singapore, dit om ons visum te verlengen en om een oud stagiaire op te zoeken, waar we ook al in de 2e week mee zijn wezen stappen in Singapore. Echter verliep dit iets anders. Het teambuilding programma was nogal wat uitgelopen, waardoor we pas om 20.00 vrij waren. Daarna zouden we nog de bus naar de grens moeten nemen. Maar omdat de schoolvakantie die dag waren begonnen kregen we van een hotelmedewerker te horen dat je dan wel iets van 4 uur zou moeten wachten. Dat zou dus veel te laat worden. Daarom hebben we besloten om in Johor Bahru te blijven, en we konden dan de volgende ochtend met de klanten van het teambuilding programma de grens over, zij gingen naar een of ander museum. Aan de ene kant vonden Hannah en ik het niet zo erg om een nachtje in het hotel te slapen, omdat dit namelijk een aardig luxe hotel was. ’s Middags hadden we daar al lunch gehad, met allerlei soorten vis, sushi, warme Europese, Aziatische, Indische en Amerikaanse gerechten. Daarnaast was er een super uitgebreid dessert buffet met een grote chocolade fontein. Geen straf om hier dus voor werk (en gratis) te mogen lunchen. Omdat de lunch zo goed was hadden we al verwacht dat de kamer ook niet verkeerd zou zijn. En dat klopte helemaal. Een super fijne regendouche, een bed waar je voeten niet uitsteken en een tv met 3D beeld! Helaas konden we hier niet heel lang van genieten want de volgende dag moesten we al om 07.00 aan het ontbijt zitten, wat ook weer geen straf was. Eindelijk weer kaas en ham gegeten, heerlijk vers fruit, brie, omelet, verse jus en ga zo maar door. Uiteraard veel te veel gegeten en met een maag dat op ontploffen stond vertrokken we om 08.00 in de auto naar Singapore. Echter ging dit niet helemaal zonder problemen. Singapore is een aardig streng land en heeft allerlei regeltjes, je mag er geen kauwgom eten en dat soort dingetjes. Ook mag je alleen maar sigaretten het land invoeren als het pakje al open is, anders zijn ze bang dat je het doorverkoopt omdat het in Maleisië goedkoper is. Nu hadden wij net de pech dat een van de dames bij in de auto nog een gesloten pakje in haar tas had, en dat dus ook nog even eerlijk ging vertellen. Gevolg, iedereen moest zijn bagage laten controleren en mevrouw kon ook nog even een boete betalen. Maar uiteindelijk is het gelukt en konden we Singapore in. Voor Hannah en mij stelde dit helaas niet zo veel voor, omdat we om 11.15 al weer door een zakenpartner van onze baas zouden worden opgepikt bij een metro station, hadden we alleen maar tijd om daar heen te reizen en te wachten. Geweldige ervaring met Singapore, haha. Maja ons visum moest verlengt worden, dus je moet er wat voor over hebben. Echter ging dit verlengen ook nog niet zonder problemen. Om 12.00 waren we namelijk al weer bij de grens, en terwijl de grenscontrole door ons paspoort keek werd hij toch wel een beetje wantrouwig. Sorry miss, why are you leaving Singapore already after 2,5 hours? Ooeh shit. Nou we hebben maar een beetje wat bij elkaar gepraat en met wat gezeur en zwetende handjes kregen we gelukkig een nieuwe stempel! Pff ik denk dat we maar niet weer naar Singapore gaan.
In de avond waren we weer veilig op kantoor in Kuala Lumpur, en een half uur nadat we terug waren van een hele dag reizen had ik ook nog eens een mondeling examen via Skype.
Na het Skype geprek tijd om m’n tas uit- en gelijk weer in te pakken. Voor de volgende 2 dagen stond er namelijk een jungle trekking in Cameron Highlands op de planning. Om 08.00 vertrokken Hannah en ik met de trein naar Perak (dorpje naast Gopeng), hier werden we opgepikt door onze collega’s en vervolgens reden we door naar Cameron Highland. Helaas was het hier een grote drukte en opstopping van auto’s, dit omdat het een nationale feestdag was. Gelukkig gaan deze mensen allemaal naar de thee en aardbeien plantages, in plaats van een jungle trekking. De jungle trekking was super gaaf! In totaal waren we met 9 en het was een flinke klim. Het was veel meer klauteren dan de vorige keer en de ‘weg’ was vol met modder waar je zo 30cm in kunt zakken. Het is dus goed kijken waar je loopt. Verder hadden we wel heel veel geluk, omdat het toevallig deze 2 dagen helemaal droog is gebleven en de temperatuur was heerlijk om in te lopen omdat we al op zo’n 2000meter hoogte begonnen. Het bos was echt heel mooi, en word ook wel het mosbos genoemd, op de foto’s zul je zien waarom. Alles is begroeit met fel groen mos en zelfs de bomen zijn bekleed. Verder is er niet veel anders te zien, omdat het gewoon al te KOUD is voor andere planten om daar te groeien… ja ik ben nog steeds in Maleisië. Na een trekking van een aantal uren kwamen we rond 19.00 aan op baby Irau, een kleine open plek waar we overnacht hebben. Met wat simpele spulletjes hebben we lekker champignonsoep en noedels kunnen eten. Daarna eigenlijk gelijk wel je tentje in om te slapen, het is gewoon te koud om buiten te blijven, en het is niet mogelijk om een vuurtje te maken omdat het alleen maar heeft geregend de afgelopen dagen. Die nacht weinig geslapen omdat het zo koud was, ongeveer 15 graden. Volgende dag weer vroeg omdat we nog naar de piek moesten klimmen. Net zoals bij de vorige trekken laten we de meeste spullen achter zodat we niet met zware backpack hoeven te lopen. Het was echt super om bij de piek aan te komen, de zon was inmiddels flink gaan schijnen en het uizicht was prachtig! En bijna helemaal helder, zelfs onze gids had het nog nooit zo gezien. De piek, Mounth Irau is op 2110meter hoogte. Na even genoten te hebben van het mooie weer, het prachtige uitzicht en een paar overwinning snacks begonnen we aan de terugweg. Het is weer even wennen om met een zware backpack verder moeten te lopen en het is vooral even flink schrikken als je ineens tot en met je knie wegzakt in een gat omdat het mos/ondergrond niet stevig genoeg is. Maar om 16.00, precies 24 uur na de start aan onze jungle trekking, zijn we weer bij het begin punt. Allemaal vol modder, maar super trots. En bij terugkomst is het helemaal mistig, en een uur later beginnen de tropische regenbuien weer, wat een mazzel!
Daarna hebben we een paar dagen in Gopeng gewerkt en de afgelopen dagen waren we Kuala Lumpur. Hannah en ik hebben ons zelf getrakteerd op wat uitgaan, winkelen en een heerlijke voet- en schouder/nek massage. De volgende dag kan ik het nog steeds in m’n voelen en Hannah heeft er zelfs een paar blauwe plekken op haar schenen aan over gehouden. Maar eerlijk waar, het was echt een goede massage! Vandaag hebben we ook onze cijfers gekregen voor de eerste stageopdrachten van school. We hebben het allebei dik gehaald, en dat hebben we gevierd met Ais Kachang/ABC, een soort ijsschaafsel met maïs, rode bonen, jelly, pinda’s, kokossuiker, en siroop. Klinkt raar maar ook weer erg lekker.

Foto’s zijn te vinden op:

• 27 November 2012 - 14:58

Marion:

Heey Laura,

Heb beide verhalen gelezen,het is bijna niet te bevatten wat je allemaal aan het ondernemen bent.
    En dat het daar koud is,hoe moet het straks weer als je terug bent??
    Maar ja,daar ben je ook zo weer aan gewend.
    Mooi dat je de stageopdracht goed gemaakt hebt,want dat blijft ook wel spannend toch.
    Ik wens je nog veel plezier bij alles wat je onderneemt.
    We spreken elkaar wel weer.

Groetjes vanuit het herfstachtige De Lutte

• 28 November 2012 - 22:13

Ellen:

Ha Laura,

ik lees je verhaal weer.... ooh ik zou echt staan te bibberen en te zweten daar bij de grens. Je hebt je er weer mooi doorheen gekletst. En gefeliciteerd met je cijfers! Dat ijsschaafsel goedje om het te vieren klinkt trouwens écht niet aantrekkelijk hoor. Brrr..

Tot snel!

Groetjes Ellen