In bad met een baby olifant! - Reisverslag uit Bentong Town, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu In bad met een baby olifant! - Reisverslag uit Bentong Town, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

In bad met een baby olifant!

Blijf op de hoogte en volg Laura

31 December 2012 | Maleisië, Bentong Town

Allemaal een fijne kerst gehad? Zoals ik al in mijn vorige verslag had gezegd, er is hier niet echt een kerstgevoel. Maar op 2e kerstdag is dat voor mij toch nog een beetje veranderd, ik heb namelijk een super mooi kerstpakket van m’n vriendinnen ontvangen! Met een grote kerstkaart, een geluks Boeddha, kerst snoepjes + koekjes, een decoratie hart en een dansende + zingende kerstboom. Maar het mooiste was toch wel de USB stick die in de kaart was geplakt. Hierop stond namelijk een super lief filmpje die ze in elkaar hebben gezet. Met vrienden, familie, het volleybal team, collega’s, de carnavalsloods, de vereniging, bruins, Sinterklaas, zwarte pieten, de konijnen en ga zo nog maar even door. Allemaal hadden ze een lieve en leuke boodschap! Zoals mijn vriendinnen in het begin al zeiden, ‘Laura, waarschijnlijk zul je wel moeten janken’… En ja ze kennen me langer dan vandaag. Na een paar beelden rolden de tranen ook echt wel over mijn wangen. Jolijn, Marije, Kyra, Iris, Linda en Elise, nogmaals bedankt voor dit super lieve en leuke kerstcadeau!!
Hannah was 2e kerstdag gelukkig beter, en overdag zijn we dus weer Kuala Lumpur ingegaan. We hebben enkele uren rondgelopen in tuinen en parken, waaronder Lake Gardens. Veel groen, meren en fonteinen, eigenlijk heb je niet echt het idee meer dat je in een miljoenen stad bent. Er was zelfs een plek waar ze Stone Henge hadden nagebouwd, waar dit goed voor was begreep ik alleen niet…
2e kerstdag hebben we afgesloten bij een Japans restaurant. We moesten hier wel eten, omdat het restaurant naar Hannah was vernoemd. Zij heet namelijk Hannah Zenses, en de naam van het restaurant was HanaZen. We hebben hier heerlijke sushi gegeten met zeer sterke wasabi! Af en toe schoot dat dan ook iets te veel de neus in, waardoor de tranen je bijna in de ogen springen.

Afgelopen zaterdag hebben we iets heel gaafs gedaan. We zijn namelijk bij een olifanten opvangcentrum geweest! Normaal gesproken is het nog best lastig om hier te komen. Het is namelijk zo’n 1,5 uur van Kuala Lumpur en er rijden geen bussen of treinen naar toe. De enige manier om daar te komen is dus met eigen auto of via een toeristen bureautje. Het nadeel van deze toeristen bedrijfjes is dat ze misbruik maken van de situatie. Ze weten namelijk dat toeristen er bijna niet kunnen komen en daarom vragen ze belachelijk hoge prijzen voor deze tour. Je moet ongeveer 50 euro betalen voor transport, bezoek aan een tempel, lunch en het olifanten center. Valt nog redelijk mee voor Nederlands prijzen. Maar het punt is dat de tempel en het olifanten center geheel gratis zijn, het is namelijk een instantie van de overheid. Het enige waar je dus voor 50 voor betaald is de lunch en benzine, en aangezien dat hier niks kost gaat dit nergens over. Ik had het er dus ook niet voor over om 180 Ringgit te betalen (lunch kost je normaal 6 Ringgit)! We hebben daarom wat collega’s op kantoor gevraagd, maar niemand klonk nog echt enthousiast. Nou, dat hadden we verkeerd begrepen. Nadat we onze collega Zarrul hadden vraagt, maakte hij een belletje, hing de telefoon op, en zei ineens: We are going tomorrow!! Hannah en ik waren totaal verrast maar natuurlijk helemaal blij! Toen de anderen op kantoor ons zo blij zagen, begonnen ze toch wel een beetje te twijfelen. Maar ook toen besloot Atika, een andere stagiaire, mee te gaan. En ook Cindy heeft kunnen regelen dat zei, haar man en dochtertje van 2, en haar zusje met vriend ook mee gingen! Met een heel team gingen we dus de volgende dag naar het center. We hadden gehoord dat je met de olifanten kunt zwemmen, maar bij het olifanten center bleek dit toch wel aardig prijzig te zijn. 70 Ringgit voor 3 minuten samen met 4 anderen… Hmm misschien toch maar niet. We hebben dus eerst een introductie film gekeken en hebben daarna de olifanten gevoerd. Vervolgens deden enkele Mahouts (olifanten verzorgers) 3 grote olifanten in bad, erg leuk om te zien! Daarna was het tijd voor de toeristen om 2 olifanten baby’s in bad te doen, nouja alleen voor degene die er 70RM voor over had, en dat waren er nog best veel! Maar toen kwam onze beste vriend en collega Zarrul ineens met een paar stickers aanlopen. Dit waren dus de stickers voor het wassen van de baby olifant! Het bleek dus dat Zarrul een vriend bij het opvangcenter heeft werken, en die heeft dus even gratis stickers voor ons kunnen regelen!! Wij mochten dus ook met de olifanten baby in bad! In Thailand had ik al eens een tocht van 3 uur op de rug van een olifant gemaakt. Maar dit was toch nog wel weer anders en een super mooie ervaring! Bedankt Zarrul!
Naast het olifanten center was ook een Orang Asli Village. Dit is een bergstam, die allemaal in kleine houten huisjes op palen leven met de minste voorzieningen. We kregen zelfs nog les in blaaspijp schieten! Niet op echte dieren, maar gelukkig op een ballon. En wat bleek, alle dames van de groep hadden en het talent om de ballon kapot te schieten, en niet 1 van de mannen deed ons dit na! Girl Power! Daarna gingen we weer terug naar KLL, maar natuurlijk hebben we eerst een bijdrage in het potje voor het Olifanten opvang center gedaan!
Vandaag is het alweer 31 december, oudejaarsdag! Hannah en ik gaan vanavond naar Kuala Lumpur City Center, bij de Petronas Twin Towers. Hier zal vanaf 9 uur een speciaal programma met muziek zijn, en iets van een foto presentatie dat word geprojecteerd op het water van de fonteinen! Daarna zal er om 24.00 een mooi vuurwerkspektakel zijn. Bij deze wens ik jullie allemaal een prettige jaarwisseling. Voor mij is dit al in 12 uurtjes, jullie moeten nog even 7 uur extra wachten.
Nou mijn volgende verslag zal wel ergens in 2013 zijn!
Groetjes!

Foto’s zijn te vinden op: