Strandvakantie Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Strandvakantie Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Strandvakantie Langkawi

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 Januari 2013 | Maleisië, Langkawi Islands

Voorafgaand aan onze vankantie in Langkawi zijn Hannah en ik nog 1x wezen klimmen met een paar collega’s. Ook hebben we al afscheid moeten nemen van een aantal collega’s, waaronder ook onze bazin Yuen-Li. Voor haar hebben we natuurlijk een cadeau gemaakt. In Gopeng is sinds 2 weken het nieuwe kantoor geopend. Hannah en ik hebben een prikbord gekocht voor in dit kantoor en deze is volgeplakt met onze mooiste momenten in Maleisië met Nomad Adventure en onze collega’s. Yuen-Li en de andere collega’s vonden het een super leuk en persoonlijk cadeau.
Van de bazin zelf hebben we een mooie bidon gekregen van Swiss en met het logo van Nomad Adventure. Van een andere collega Cindy hebben we een uitvouwbare beker gekregen. Cindy en haar man hadden dit altijd mee tijdens de verschillende jungle trekkingen die we gedaan hebben, erg handig!

Maar nu onze vakantie in Langkawi! Vanuit Kuala Lumpur hebben Hannah en ik de nachttrein naar het noorden genomen. Een rit van 10 uur, voor slechts 14 euro en ook nog zonder enige vertraging (voorbeeld voor de NS)! In de trein zijn er boven en onder bedden. Wij hebben allebei een bovenbed, omdat dat net weer iets goedkoper is, en er valt buiten toch niets te zien als het donker is. Wij hebben wagon L1 en bed 21 en 23. Echter na 10 minuten komt er een jongen man op mij af. ‘’I am sorry, but I think you are in my bed’’. Ik check mijn ticket en er staat toch echt L1 en nummer 21. Dan laat hij zijn ticket zien LX1 en bed 21. Hmm, ik dacht toch echt dat dit wagon L1 was waar wij waren ingestapt. De beste man wijst mij zelfs het bed waar ik volgens hem blijkbaar heen moet, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd omdat ik nergens in de trein kan zien in welke wagon we nu precies zijn. Daarom vraag ik degene maar die naast ons slaapt. En ja hoor, de beste man had toch gelijk. Ook zij hebben LX1 op hun ticket staan… Vreemd. Een beetje verbaasd vertrekken Hannah en ik naar de volgend wagon. Naja die jongen had in ieder geval al een warm bed, haha.

Dag 1:
We komen ’s morgens om 7 uur aan in Arau. Vanuit hier maken we een kort ritje met de taxi naar de ferry. Naar het eiland Langkawi is het dan nog een uurtje met de boot. Op Langkawi worden we gelijk aangesproken door allerlei kleine toeristenbureautjes. Taxi, auto huur, scooter huur, hotels, excursies etc. Hannah en ik hadden al een beetje research gedaan in Kuala Lumpur en omdat er in Langkawi geen openbaar vervoer is, en je dus elke keer een taxi moet betalen, hebben we besloten om voor een week een scooter te huren. Een scooter kost nog geen 10 euro per dan, en we kunnen de kosten ook nog met z’n tweeën delen. We hebben echter een klein probleempje, omdat mijn koffertje en Hannah’s backpack en ons 2 niet kunnen meenemen op 1 scooter. Maar het mannetje van het bedrijfje denkt hier anders over. Hij rijd met ons mee met zijn scooter en neemt mijn koffer achterop, en Hannah en ik op 1 scooter met haar backpack. Volgepakt maken we een rit van 20 minuten naar de oostkust van het eiland. De beste man probeert ons nog een hotel van 130RM aan te smeren, maar we willen toch opzoek naar iets goedkoper. Bij de buren, Amzar Motel, vinden we een goedkopere kamer voor slecht 45RM per nacht. Dit is ongeveer 12 euro en het is ook nog eens een chalet, met eigen terrasje. We hoeven alleen maar de straat over te steken en we zijn al op het strand, ideale plek dus. Daarnaast bevind dit motel zich aan de straat waar de restaurantjes en winkeltjes zijn. Op andere plekken van het eiland is namelijk niet zo heel veel te doen of er staan alleen maar luxe en dure ressorts met privéstranden. We lopen wat rond langs de boulevard en verzamelen allemaal folders met excursies zodat we de verschillende prijzen met elkaar kunnen vergelijken. Daarna gaan we uiteraard naar het strand, want daar zijn we hier voor. Na een tijdje begint het toch wel warm te worden en besluiten Hannah en ik maar een ABC te halen. De overheerlijke sneeuwbal ijsco met rode bonen, jelly, kokossiroop etc. Daarna kunnen we weer een paar uur zonnebaden. In de avond eten we lekker aan het strand. Op het moment dat het eten word geserveerd komt er een klein zwart katje aangelopen en sprint bij mij op het houten bankje. Terwijl ik vriendelijk aan het katje vraag om weg te gaan want ik ga eten, kruipt het al op m’n schoot. Oké, ik ben verkocht!

Dag 2:
We ontbijten bij Tomato, een Indisch restaurant, waar we ook de ABC hebben gegeten. Dit is ook ons favoriete restaurant van heel Langkawi. Gewoon omdat ze van alles hebben en het eten is erg goed en goedkoop. Als ontbijt heb ik Milo Ais (een soort chocolademelk met ijsblokjes) met Roti Pisang. Roti is brood en Pisang is banaan. Het brood is echter niet zoals wij dat gewend zijn maar lijkt meer een soort pannenkoek. Het brood word gebakken in een speciale oven dat lijkt op een grote bloempot. Na het ontbijt verkennen we het eiland met de scooter. Vandaag willen de met de cable car. Dit is een grote kabelbaan met een soort van skiliften waarmee je een mooi uitzicht over het eiland hebt. Helaas is er te veel wind en dus is de cable car gesloten. We rijden daarom verder op onze scooters naar het noorden van het eiland. Als eerste komen we Black Sand Beach tegen. Het strand heeft hier allemaal zwarte strepen en vlekken. De oorzaak is niet 100% bekend, maar het waarschijnlijk vroeger ontstaan toen er een oorlog was tussen 2 families. Het is een soort Romeo en Julia verhaal en tijdens van de 2 families op zee, zinkt 1 boot en waarschijnlijk zorgt de olie voor het zwarte zand. Het is dus zeker geen mooi wit zandstrand en ook niet de beste plaats om te zwemmen, maar wel apart om te zien. Na dit strand rijden we verder. We willen nu naar Tanjung Rhu beach. Hier schijnt het mooiste strand van Langkawi te zijn, en vandaar dat hier ook alleen maar luxe ressorts te vinden zijn. Gelukkig is er naast alle privéstranden 1 strand beschikbaar voor iedereen. Wij hebben ook de mazzel dat er bijna geen andere toeristen zijn en het strand is bijna helemaal leeg! En inderdaad het is een groot lang wit zandstrand met een paar mooie rotsformaties in het heldere azuurblauwe water. Na onze toertocht vertrekken we weer naar ons eigen strand op Cenang Beach. ’s Avonds eten we bij een van de weinige tentjes waar je ook een cocktail kunt drinken (we zijn nog steeds in een Islamitisch land). Hannah neemt gebakken rijst in Thaise stijl en ik neem noedels a la Singapore. Bij het vragen van de rekening krijgen we ook nog eens een glas bier. Na het eten lopen Hannah en ik nog een stuk over het strand. We maken een stop voor Babylon. Dit is een Reggae bar aan het strand. Het ziet er gezellig uit, maar is helaas alleen maar vol met toeristen. Wij vinden het altijd wat leuker met de lokale bevolking. We gaan dus niet naar binnen maar zitten op het strand voor de bar. Elk uur kun je zien dat de alcoholtoename groter word en tegen een uurtje of 24.00 komen de meeste feestvierders ook het strand op en word er een vuurtje gestookt. We komen aan de praat met wat reizigers waaronder ook 2 meiden uit Amsterdam, maar na een paar uurtjes hebben we het wel gezien. Klinkt misschien saai, maar wij hadden geen zin om de volgende dag laat wakker te worden en daarna de hele dag lam op het strand te liggen.

Dag 3:
En inderdaad staan we redelijk op tijd op. We hebben ontbijt in ons tuintje en daarna vertrekken we weer op onze scooter. Vandaag besluiten we naar Gunung Raya te gaan. Dit is de hoogste berg op Langkawi en de top bevind zich 900 meter boven zeeniveau en er is een uitzicht van 360 graden. Tijdens de rit merken we het dat onze scooter het er lastig mee heeft ons de berg op te slepen. Daarnaast is het extra spannend omdat we bijna zonder benzine zitten. Gelukkig halen we de top en het uitzicht is prachtig! We moeten 10RM entree betalen om de toren/restaurantje te beklimmen voor het uitzicht, maar hier krijgen we ook een heerlijk kopje kruidenthee dat is gemaakt van een van de planten die we onderweg tegenkwamen. Op de terugweg komen we een grote stier tegen, een paar makaken en een ander leuke aapsoort. Deze lijken (en zijn) een stuk schattiger dan de makaken en hebben een zwarte vacht met een soort witte bril om de ogen. Helaas sprongen ze net de bosjes in toen we een foto wouden maken. Na de scooterrit gaan we weer lekker naar het strand om te relaxen en hangen een tijdje bij onze chalet. In de avond eten we bij ons favoriete restaurant Tomato. We eten chicken Tandori met Naan brood. De kip tandori is totaal anders dan de rijstversie bij ons in Nederland. Kip tandori is hier een stuk kippenpoot met kruiden dat op een spies weer in die speciale oven gaat (zie foto’s). Dit eet je dan met bijvoorbeeld knoflook naan brood. Te vergelijken met de Roti, maar dan is het brood iets harder en knapperiger. Na het eten gaan we weer even lekker naar het strand en daarna naar bed omdat we een tour voor de volgende dag hebben geboekt.

Dag 4:
Na het ontbijt in ons tuintje worden we om 09.15 bij ons motel opgepikt. We gaan vandaag een mangrove boottour doen. Per bootje gaan we door de mangroven en onderweg maken we een aantal keren een stop. De eerste stop is bij een vleermuisgrot. Al voordat we de grot ingaan ruiken we de stank van alle vleermuispoep. Eenmaal binnen is het hele plafond behangen met vleermuizen! Het 2e punt van de tour is het voeren van makaken. De gidsen hebben pinda’s meegenomen en die kunnen we ze voeren. Leuk, maar wel een beetje te toeristisch. De boot vaart verder en we gaan onder een grot door dat de krokodil grot word genoemd, dit omdat de ingang op de bek van een krokodil lijkt. De lunch is bij de tour inbegrepen. Dit hebben we bij een drijvend restaurant bij een viskwekerij. In de viskwekerij worden allerlei soorten vis gekweekt, ik denk voor de restaurants op Langkawi. Een van de vissen die ze hebben is een grote rog. Terwijl de gids de rog probeert te voeren spuugt deze een hele hap zeewater in zijn gezicht, haha! Tijdens deze tour bezoeken we nog een verborgen meer met prachtige mangrove bomen en een rots met fossielen. Een ander interessant onderdeel van de tour is het voeren van Arenden. Met de boot gaan we naar een open gedeelte op zee waar veel arenden voorkomen. De bootsman heeft een zak met kippenvel bij zich en gooit dat voor de motor. De motor hakt de kip in kleine stukjes en verspreid dit over het water. Vervolgens komen er allemaal arenden vanuit alle kanten om deze stukken kip op te pikken. Erg mooi om deze dieren van zo dichtbij te zien! Er waren 2 soorten arenden, de bruine arend met een witte kop en de bekende grote zee arend. Op een gegeven moment zagen we wel 30 arenden boven de boten vliegen! Na de tour gaan Hannah en ik, hoe kan het ook anders, naar het strand. Hier kom ik aan de praat met 2 Nederlandse jongens. De avond de voor zaten hun ook mij Tomato te dineren maar verder zijn we niet aan de praat gekomen. Een van de jongens blijkt zelf een schoolgenoot van het Twents Carmel College te zijn. In eerste instantie had ik hem niet eens herkent door z’n nieuwe haarstijl. Maar hoe grappig, kom je in je laatste week nog even een bekende tegen.
’S avonds gaan Hannah en ik uit eten bij een Thais restaurant. Ik eet een van mijn favoriete gerechten. Tom Yam soep. Een pittige soep met zeevruchten, limoengras en andere groenten. Als dessert haal ik een gefrituurde durian ijsco. Mijn favoriete fruit uit Maleisië.

Dag 5:
We hebben ons ontbijt weer in de tuin en om 09.00 worden we opgepikt voor de 2e tour die we hebben geboekt: Island Hopping. Met deze tour bezoeken we 3 verschillende eilanden en een verborgen meer. We krijgen op elke plek tijd om te zwemmen en zonnebaden. Ook tijdens deze tour gaan we de arenden voeren. Deze attracties zijn vaak erg mooi om te zien. Maar je weet dat het niet goed is, omdat de dieren te lui worden om voor hun eten te gaan jagen. Tijdens de boottocht komen we een rots tegen dat de Pregnant Lady word genoemd vanwege de rotsvorm. Na deze eiland hop tour hebben we nog niet genoeg van het strand en daarom gaan Hannah en ik nog even naar ons eigen strandje. Daarna besluiten om toch nog even naar Babylon de reggaebar te gaan tijdens de happy hour. Hier drinken we 2 cocktails tijdens een hele mooie zonsondergang. Voor het avond eten eet ik inktvis met een huisgemaakte saus en frietjes. Erg lekker!

Dag 6:
Na het ontbijt pakken we de scooter weer, vandaag geen tour meer. We rijden naar het stadje Kuah. Dit is dicht bij de ferry en hier kun je belastingvrij winkelen. We kopen nog wat souvenirs en bezoeken onder andere Eagle Square. Dit is een plein waar een hele grote arend staat. Dit omdat Langkawi bekent staat om zijn arenden. We rijden wat door en gaan op zoek naar een chinees restaurantje. Hier in Kuah is het de enige mogelijkheid om varkensvlees op het eiland te eten. En dan alleen bij de chinese restaurantjes omdat de Moslims geen varken mogen eten. Na een bezoekje aan Kuah zijn we weer naar het strand gegaan. Omdat we de afgelopen dagen elke dag op het strand hebben gelegen leer je ook mensen om je heen kennen. Zo ook de jongens van de jetski verhuur en parasailing. Er waren 2 Spaanse meiden die de parasailing wouden doen. De jongens van de verhuur vroegen of wij dat ook wouden doen, maar dit wouden we niet. ‘’Maar ga dan gewoon gratis mee met de boot naar het andere strand’’, zeiden ze. Euh.. nouja waarom niet. En dus sprongen we bij in de boot om de parasailing te bekijken. Op de terugweg mocht ik zelf op de punt van de speedboot zitten, echt super gaaf om zo over het water te scheuren! Na dit avontuur vonden Hannah en ik het wel weer tijd voor ABC en dus gingen we weer naar Tomato. ’s Avonds hebben we krul frieten bij de Mac gehaald en een Maleisische hamburger bij een van de eetstalletjes op straat. Dit hebben we meegenomen naar het strand en daar lekker opgegeten.

Dag 7:
Helaas is de laatste dag van de vakantie aangebroken. We checken uit om 11 uur en ik pak een taxi met de bagage en Hannah rijd met de scooter naar het punt waar de ferry vertrekt. Hier hebben we alle tijd om wat belastingvrij te winkelen en rustig te lunchen. Onze nachttrein gaat pas om 19.00 en daarom nemen we de boot wat later naar het vaste land. We hebben trouwens geluk dat dit de laatste dag is, want sinds weken heeft het hier niet geregend en vandaag regent het dus voor het eerst. De nachttrein is weer een hele beleving en dit keer heb ik een man onder mijn bed liggen die ligt te snurken, nachtmerries heeft en scheten laat. Blijkbaar allemaal bij de prijs en ervaring inbegrepen. Toch nog na een redelijk goede nachtrust komen we ’s morgens om 05.45 weer in Kuala Lumpur aan. We nemen een taxi terug naar het kantoor. Dit is alleen altijd nog niet zo makkelijk omdat ze ons weer een toeristen tarief willen laten betalen. De taxi’s zijn verplicht met taximeter te rijden maar daar hebben ze vaak met blanken geen zin aan. De eerste taxi wil ons 24RM laten betalen, en we weten dat het rond e 12RM is. We lopen dus wat verder op zoek naar een eerlijke taxichauffeur. De volgende die we aanspreken wil gelukkig wel per meter rijden en als we terug zijn op kantoor hoeven we inderdaad slechts 10.70RM te betalen!

Vandaag hebben we verder niet meer zo veel gedaan. We hebben eerst nog een paar uurtjes extra slaap gepakt en de koffers al een beetje ingepakt. Morgen, onze laatste dag, laten Hannah en ik ons nog even verwennen met een heerlijke massage en gezichtsbehandeling. Er was een speciale aanbieding in de krant van 2,5 uur massage en gezichtsbehandeling voor slechts 48RM. De normale prijs hiervoor is normaal in de 300RM!! Geen slechte deal dus. Daarna hebben we ’s avonds een afscheidsdiner met de collega’s van kantoor. Een van de collega’s blijft hier slapen en zij brengt ons de volgende ochtend naar het vliegveld.
We vliegen ’s morgens om 09.50 van Kuala Lumpur naar Dubai. Hier hebben we een stop voor 2/3 uur en daarna vliegen we door naar Dusseldorf. We komen hier om 19.10 aan (Nederlands tijd). Dus eigenlijk de perfecte vliegtijden en hopelijk geen jetlag de volgende dag.

Ik wil iedereen bedanken voor het volgen van mijn verhalen en alle leuke berichtjes die ik heb ontvangen via facebook en waarbenjij.nu. Nu het dichterbij komt kijk ik er zeker naar uit om naar huis te gaan, alhoewel ik het hier ook zeker nog naar m’n zin heb. Wat voor mij vooral weer wennen zal worden is de temperatuur, maar het leukste is om familie en vrienden weer te zien. Weer lekker te kunnen volleyballen en in eigen dorp te zijn!

Groetjes en tot snel!

Foto’s zijn weer te vinden op Facebook.

  • 24 Januari 2013 - 17:24

    Diny Buisman:

    Hoi Laura,

    Ja je laatste daagjes dit betekend afscheid nemen van mensen maar inderdaad ook weer heerlijk thuis komen!
    Je bent mooi op tijd om carnaval mee te pikken geloof ik dus je valt dan wel weer met je neus in de boter.
    Misschien kan je nog net het laatste sneeuwrestje hier zien maar vanaf zondag schijnt het hier ook weer warmer te worden.
    Ik heb echt genoten van je verslagen die waren echt leuk om te lezen en je foto's waren het bekijken waard en laat de dingen die je vertelde meer leven.
    Ik hoop dat je nog een keer een leuke stage gaat doen!
    Succes in ieder geval met je verdere opleiding en doe ze thuis de hartelijke groeten van mij!
    Groetjes Diny

  • 21 April 2013 - 16:48

    BZ:

    Hi! Je kent mij niet, en het is misschien raar dat ik zomaar contact met je op zoek maar dat kan ik uitleggen . Ik ben op zoek naar een stage in Maleisië en was dit aan het googlen en kwam zo bij jou terecht via jouw waarbenjij pagina. Ik wil heel graag een stage lopen in dit land maar weet bij God niet waar ik moet beginnen. Ik hoopte dat je me misschien zou willen helpen met wat vraagjes.. Ik hoor graag van je! Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 07 April 2009
Verslag gelezen: 2002
Totaal aantal bezoekers 70180

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 21 Mei 2014

Nicaragua

23 Augustus 2012 - 26 Januari 2013

Stage Maleisië

20 Augustus 2010 - 24 Januari 2011

Stage Bangkok

06 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

Campingwerk Frankrijk

Landen bezocht: