Selamat Hari Raya Haji - Reisverslag uit Gopeng, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Selamat Hari Raya Haji - Reisverslag uit Gopeng, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Selamat Hari Raya Haji

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 Oktober 2012 | Maleisië, Gopeng

Afgelopen vrijdag en zaterdag waren twee nationale feestdagen, genaamd Hari Raya Haji. Dit is een religieus offer feest voor moslims. Tijdens een van de twee dagen word er een dier geslacht, meestal een koe, maar voor kleinere families is een geit ook normaal. Voor de echte rijke moslims is een kameel soms het slachtoffer. Voor dit feest waren Hannah en ik bij onze collega Wan thuis uitgenodigd. Hiervoor moesten wij uiteraard wel even shoppen. Wij wouden namelijk traditioneel gekleed gaan, zoals gebruikelijk is voor dit soort feesten. Samen met Ella zijn we dus donderdag naar Ipoh gereden om daar een Badju Kurung aan te schaffen. Hannah heeft een mooie jurk met lange rok gekocht, echt traditioneel, en ik heb een iets modernere variant gekozen. Allebei erg mooi en kleurrijk. Toen wij bij Wan aankwamen waren zijn vrienden en familie al binnen. Zij hadden al gebeden en gegeten. Ze waren allemaal erg verrast dat wij in deze kledij aankwamen en vonden het vooral ook een grappig gezicht om deze Mat saleh (blanken) hierin zien rond te lopen. Wan vertelde ons de volgende dag dat de hele straat over ons had gepraat, en wie die vreemdelingen wel niet waren,haha. Bij Wan thuis hebben we Mee Bandung gegeten. Dit lijkt op spaghetti slierten, en hier voeg je taugé, pepertjes, geroosterde uitjes en een of andere super lekkere saus/soep aan toe. Erg lekker!
Gisteren waren we vrij en zijn we met een stel collega’s voor het eerst naar de bioscoop geweest. Nog wetend vanwege mijn eerdere ervaring in bioscopen in Azië, is dat je een lange broek aan moet doen en een trui mee moet nemen, want binnen in de zaal is het altijd een vrieskist! We hebben de film Stolen gekeken, een spannende actie film over een kidnapping en met Nicolas Cage in de hoofdrol, goeie film! Overdag heb ik lekker gerelaxt, nog wat aan mijn rapport voor school gedaan en daarna heerlijk IN de rivier gezeten, een boekje lezen! Het is altijd zo lekker rustig in Earth Camp als er geen gasten zijn, en de meeste collega’s zijn dan ook thuis, dus je hebt even lekker de tijd voor jezelf.
Vandaag waren we ook vrij, maar Hannah en ik hebben besloten om te werken, omdat we niet te veel vrije dagen willen hebben, zodat we op het eind meer tijd hebben om te reizen. Volgende week maandag, dinsdag en woensdag gaan Hannah en ik met een stel collega’s gezellig 3 daagjes naar Pankor Island. Een strandje redelijk dichtbij, ongeveer een uur van Gopeng. We brengen misschien zelfs onze tentjes zodat we weer kunnen kamperen!
Vanaf morgen staat er weer een programma op de planning voor een paar dagen. Hannah en ik mogen voor het eerst naar de waterval abseil, dus daar hebben we heel veel zin aan. We moeten eerst helpen met het opzetten, dus misschien hebben we zelf ook wel even de tijd om naar beneden te klimmen! Daarna volgende we de groep met wild water raften. Ook iets wat we normaal niet doen, omdat wij niet beschikken over raft gids certificaat. Maar dit keer mogen we gewoon gezellig bij in de boot zitten en een beetje begeleiding geven. Niet verkeerd dus! En het water is sinds een paar dagen een stuk hoger, dus dat geeft een paar mooie watervallen!
Tot snel!

Foto’s zijn te vinden op:

• 31 Oktober 2012 - 20:03

Frans En Ria :

Ha Laura,

wat maak jij toch ontzettend veel mee. En jij lust alles...........!!!
    Kun je nog een paar lekkere recepten mailen?
    Ik dacht dat er alleen in De Lutte gekletst werd, maar in Maleisië kunnen ze d'r ook wat van.
    Heel veel plezier nog.

Groetjes,
    Frans en Ria

• 02 November 2012 - 19:18

Marion:

Heey Laura,

Heb beide verhalen gelezen,je maakt wat mee.
    En je bent er alweer 2 maanden,gaat echt wel snel(vindt je moeder ook wel fijn).
    Het is hier echt herfstweer,bah,en jij kunt nog lekker genieten van een aangename temperatuur,heerlijk geniet er maar van!!!.
    Ik vind het nog steeds een hele onderneming,en neem me petje voor je af,bij alles wat je doet.
    We spreken elkaar wel weer.
    Tot de volgende keer.

Groetjes vanuit De Lutte.