Okey, Okey, Okey..!! - Reisverslag uit Gopeng, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Okey, Okey, Okey..!! - Reisverslag uit Gopeng, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Okey, Okey, Okey..!!

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 September 2012 | Maleisië, Gopeng

Na een week lang in Earth Camp te zijn geweest, zijn we weer terug in Kuala Lumpur.
Het eerste deel van de week hebben we een ISO training gehad. ISO is een kwaliteits management systeem certificaat. Nomad Adventure is het enige outdoor bedrijf dat in het bezit is van dit certificaat, erg belangrijk dus. Dinsdag en woensdag hadden we trainingsdagen. Een man uit Singapore geeft advies en helpt dit bedrijf hier mee. We moesten onder andere een flowchard maken met alle verschillende stappen binnen het bedrijf. Dit kan het in en uitchecken van de gasten zijn, de accommodaties, de activiteiten etc. Voor al deze onderdelen moet een ISO document geschreven worden, en alles wat hier in staat moet precies kloppen. Een voorbeeld: als er word gezegd dat het klimparcours in mountainschool elke week word gecontroleerd, dan moet er van elke week een document in het archief zijn. 1 en 2 oktober komen 2 personen van de ISO alles checken, we hebben dus nog een paar weken de tijd om alles op orde te brengen. Hannah en ik zijn gisteren ook terug gegaan naar kantoor om hier aan te werken.
De eerste avond van de training nam onze bazin ons mee uit eten naar een chinees restaurant. Dit restaurant staat bekend om wild vlees. Op ons menu stond deze avond: kikkerbilletjes, wild zwein, wild geitenvlees en aal. Eigenlijk gingen we voor de eekhoorn, maar helaas was het nog geen ‘eekhoornseizoen’.. Het eten was echt super lekker! Misschien wel een van de beste gerechten wat ik tot nu toe heb gehad in Maleisië. Zeker weten dat we hier nog een keer heen gaan, en misschien hebben we dan wel eekhoorn!
De tweede avond hebben we bij ons plaatselijke restaurantje gegeten, enkele van de parttime gidsen werken hier. Dit keer heb ik gewoon Nasi Goreng Ayam Pattaya gegeten, dit is gebakken rijst, met kip en dit word opgevouwen in een omelet (zie foto’s). In dit restaurant komt ook dagelijks de dorpsgek langs, een kereltje van een jaar of 70. Vooral als er blanke mensen aanwezig zijn (wij) wil dit mannetje extra veel aandacht. Echter is zijn Engels niet zo goed, hij beheerst de 2 woorden: Okey en Beautiful. Dus om de 10 seconden gaat het door het hele restaurant: Okey, okey okey.. hahahahha. Beautiful! Super grappig! Misschien kan ik er wel een keer een filmpje van maken, haha. Maar wat nog irritanter is, is dat al het personeel het overneemt. Elke keer als je iemand wat vraagt, gaat het: Okey okey okey, hahaha!
Donderdag hadden we een hele leuke ‘werk’ dag. We hebben namelijk de hele dag in de bomen gehangen bij mountain school. Deze dag hebben wij ons eerste klim certificaat behaald. Dit houd in hoe je verschillende knopen moet leggen, gasten kunt begeleiden en de basis stappen voor veiligheid. Om de gasten te kunnen begeleiden moet je natuurlijk zelf wel eerst het parcours hebben afgelegd. We begonnen met rock 1 en rock 2, 2 routes tussen de rotsen. Daarna deden we Tree 3, dit is een klimparcours tussen hoge bomen, met onder andere de flying fox (kabelbaan) en een skateboard. Op 25 meter hoogte is dit toch best wel spannend! Het laatste onderdeel was abseilen van een rots van 35 meter hoog. Het leuke hiervan is, is dat de rots na 10 meter ineens ophoud. Er is als het ware een grote hap uitgehaald. Je kunt je dus niet meer met je voeten afzetten en je hangt dus alleen nog maar aan een touwtje te bungelen. Erg leuk!
De volgende dag hebben we weer aan het project voor ISO gewerkt en ’s avonds kwam er een groep van 60 studenten aan. Hier hebben we wat welkoms spelletjes mee gedaan, zodat zei elkaar ook beter leren kennen en kennis maken met ons team. De volgende dag stond voor hun mountain school op het programma en een tour door de grotten van Gua Tempurung. Helaas moesten Hannah en ik de hele dag bij mountain school begeleiden, en hebben dus zelf de grotten nog niet kunnen zien. Hopelijk komt dat een andere keer. Verder was het begeleiden wel heel leuk, want ik moest bij/op Tree 3 staan, dus op een platform van 1,5 bij 1 meter op 25 meter hoogte. Zo ongeveer de hele dag hier gestaan, alleen even voor lunch naar beneden geklommen, je kunt dus wel zeggen dat ik mijn Chinese sterrenbeeld waarmaak, de aap…. ’s Avonds was er voor de groep een kampvuur georganiseerd. Elke groep moest een toneeltje opvoeren over de afgelopen dagen, super gezellig en ze waren allemaal zeer creatief!
Gisteren zat het er voor de groep, en voor ons helaas al weer op. Wel hadden wij heel veel geluk omdat de groep uit Kuala Lumpur kwam en wij konden dus gratis met hun meereizen in de bus. Toen bleek ook nog eens dat de lerares die mee was, dicht bij ons in de buurt woont en die heeft ons dus zo goed als bij huis afgezet, ideaal! Terug op kantoor hebben we onze spullen gedumpt en zijn daarna direct doorgegaan naar ChinaTown. Lekker rondgelopen, nieuwe snacks uitgeprobeerd en wat inkopen gedaan voor de komende week. In ChinaTown liepen we plotseling ook nog tegen een Chinese dans aan. 3 mannen in kostuum dansend op een of ander Koreaans lied dat is te vergelijken met I’m sexy and I know it! Erg grappig dus!
Onze bazin kwam kwam ´s avonds ook thuis met een leuk voorstel: ze nodigde ons uit om de volgende dag mee te gaan naar de Batu Caves. Één van de top 10 activiteiten hier in Maleisië. Daar zeggen Hannah en ik natuurlijk geen nee tegen! Omdat Hannah en ik vandaag eigenlijk wouden werken, zijn we 2 uur eerder op gestaan zodat we tenminste een halve dag kunnen noteren. Dus eerst wat kantoor werk gedaan en daarna door naar de grotten. Yuen-Li had afgesproken met een vriendin van haar. Zij komt oorspronkelijk uit Nederland en woont hier nu al 12 jaar met haar man en dochter, ik heb dus weer een paar woorden Nederlands kunnen spreken :) Bij haar hebben we eerst ontbeten/geluncht en daarna kon het echte werk beginnen. Het rots klimmen was erg zwaar en ik kan nu al in mijn armen voelen dat ik morgen gigantische spierpijn ga hebben, maar dat was het zeker waard! Het is totaal anders dan een indoor klimwand, je moet hier puzzelen waar je het meeste grip hebt met je handen en waar je je voeten stabiel kunt plaatsen. Uiteindelijk hebben we 3 verschillende routes gedaan en elke keer is het weer een uitdaging. Soms lijkt de route makkelijker dan het is maar eenmaal op de rots valt het toch tegen. Vooral met dit warme weer heb je direct last van klamme handen. Ben dus ook een paar keer weggegleden en heb mooie schrammen en blauwe plekken als bewijs overgehouden:P Na het klimmen zijn we even de grot ingegaan. In deze grot was een Hindoe tempel. De tempel viel nogal tegen maar de grot was wel heel mooi en groot. Wat je wel kunt merken, is dat dit voor de Indische mensen is, in de grot is het namelijk een grote puinhoop en afval slingert overal rond, erg jammer! Ik heb momenteel nog geen foto’s van het klimmen want die zijn gemaakt door de vriendin van Yuen-Li en die moet ze dus nog naar ons opsturen. Hopelijk kan ik ze snel aan jullie laten zien! Verder gaan we deze week niet zo heel veel boeiends doen. Op het kantoor moet nog veel werk worden gedaan en na werktijd zullen Hannah en ik ook bezig moeten met onze opdrachten voor school. Wel staat er voor woensdag een stapavond in Kuala Lumpur op de planning want: WEDNESDAY IS LADIES NIGHT!!

• 17 September 2012 - 17:32

Linda:

Gave verhalen weer Lau!
    Succes en heeeel veel plezier:D!!!

xxxxx

• 17 September 2012 - 17:51

Danieke:

Hai Laura:)

Echt superleuke verhalen en foto's! nog heel veel plezier daar!

xDanieke

• 21 September 2012 - 18:54

Marion:

Heey Laura,

Weer een geweldig verhaal en mooie foto's.
    Maar over het eten maar te zwijgen,jij eet echt alles,bah bah.
    Ik vind het echt geweldig wat jij daar allemaal doet en meemaakt,petje af hoor!!

Groetjes uit De Lutte en tot de volgende keer.