Earth Camp en waterpokken - Reisverslag uit Gopeng, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Earth Camp en waterpokken - Reisverslag uit Gopeng, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Earth Camp en waterpokken

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 September 2012 | Maleisië, Gopeng

Dag 1:
Op tijd vertrokken vanuit KLL om naar Gopeng, Perak te rijden. Hier is het de bedoeling dat we 1,5 week in Earth Camp verblijven. Dit is de ‘camping’ van Nomad Adventure, en waar alle outdoor activiteiten worden georganiseerd. Om 10 uur waren we op de camping, daarvoor hebben we een korte tussenstop gemaakt om te ontbijten. Voor het eerst heb ik hier een Maleisisch ontbijt gehad. Dat betekend dus rijst. Een goede bodem voor een intensieve dag. De 3 daagse wildwater rescue training. We begonnen uiteraard met theorie. Om iemand te redden is het belangrijk dat je zelf natuurlijk in veiligheid bent. Eerst dus alles overzien, hoe is de situatie en hoe kun je dit het beste oplossen. Vervolgens gingen we droog oefenen met ‘throw bags’. Zakken met ongeveer 20 meter touw er in. Hiermee kun je op allerlei manieren en technieken iemand uit het water krijgen. We hebben verschillende knopen geleerd en hoe je moet communiceren in het water. Door de grotere afstand en het lawaai dat afkomstig is van het wilde water gebruik je tekens. Daarna gingen we al snel naar het water. Achter in de pickup, uitrusting mee en gaan. De uitrusting bestaat uit een helm, zwemvest, waterschoenen en een throwbag. We leerden eerst hoe je je in het water moet verplaatsen zonder raft of kajak. Defensive swimming doe je al je met de stroming mee wilt gaan. Je ligt op je rug en spreid je armen horizontaal, verder is het belangrijk dat je je voeten omhoog houd, en je kont, als je niet hele tijd tegen de stenen op wilt botsen. Als je je voeten niet omhoog houd is de kans groot dat je die onder een steen komen en dan zit je vast er onder door word gezogen. Voor dit soort problemen hebben wij dus allerlei oplossingen geleerd, vet gaaf!! We waren maar met een klein groepje, 7 personen. Daarvan was er eigenlijk maar 1 klant, Hannah en ik, de baas en een collega, en twee andere stagiaires uit Singapore. Zij gaan helaas morgen al naar huis. ´s Avonds hebben we gezellig met een groep van de camping ergens gegeten. Natuurlijk moeten Hannah en ik alles proeven. Daarna naar bed om zo veel mogelijk rust te pakken voor de volgende trainingsdag. Het slapen viel de eerste nacht helaas een beetje tegen. In Azië zijn ze gewend aan knetterharde matrassen, ik had het gevoel dat er geen verschil is met liggen op de grond. Maar als je maar moe genoeg bent val je van zelf wel een keer in slaap.

Dag 2:
Weer op tijd met het programma begonnen, uiteraard eerst de theorie, vervolgens oefenen op het droge, en daarna weer met de truck naar de rivier. Deze truck word trouwens helemaal volgeladen met alle materialen, dus je zit ergens tussen de kajaks of boven op een raft. Ondertussen moet je goed opletten voor bladeren van palm-, bananen-, mangobomen en dat soort dingen. Dus elke keer als er een opstakel aan kwam: TREE!! en iedereen snel bukken. Vandaag op de rivier moesten Hannah, de gast en ik in een raft, met onze collega James als begeleider. De andere 3 gingen met kajaks, of duckies, dit zijn de kleine kajaks die lijken op de snuit van een eend. Het raften ging prima en was leuk, af en toe kwamen we vast te zitten op stenen door het lage water, maar bij de stroomversnellingen was het weer even goed opletten! Ondertussen deden we weer allerlei reddings opdrachten. Dit keer ook gebruik makend van de kajaks, de raft, de zwemtechnieken van de dag er voor en natuurlijk de throwbags. Deze dag hadden we een packed lunch, voor ieder een grote bak met rijst, iets van kip, groentes en ander vlees. Dit keer moesten we ook leren om met onze handen te eten. De Indiërs doen dit altijd, maar het is toch echt moeilijker dan het lijkt, vooral met die kleine rijst korreltjes. Hier trouwens een paar namen van de verschillende stroomversnellingen: De gebroken dam, de dubbeldekker (2 stuks achter elkaar), de gebroken paddel ect. Dit geeft ongeveer aan wat je kunt verwachten. Aan het einde van de trainingsdag vroeg onze bazin of we mee wouden naar Ipoh, ongeveer een half uur hier vandaan. Haar moeder woont hier en wij konden samen met ons trainingsgroepje lekker ergens gaan eten. Omdat we een Indiër in de groep hebben, gingen we eten bij een Indisch restaurant. Weer eens wat anders, maar gewoon bestellen en dan zie je wel hoe het smaakt. Uiteraard weer super lekker! Daarna hebben we wat rondgelopen en vervolgens de beste koffie gedronken van Maleisië. De white coffee. Oke de koffie is niet wit, maar het word zo genoemd door de producten, wij hadden een versie met hazelnoot siroop, beste koffie die ik ook heb gehad! Daarna weer terug naar het kamp om te slapen. Dit keer een stuk beter geslapen, dus gewoon even wennen die eerste nacht. Wat wel minder is zijn alle muggen hier. Het lijkt wel alsof ik weer waterpokken heb. Gisteren de muggenbulten geteld en ik kom uit op meer dan 6o steken!

Dag 3:
De laatste dag van de training, normaal de minst zware, maar al snel bleek dat dit de meest zware was. Dit keer geen theorie maar gelijk naar het water. Hannah, de gast en ik mochten dit keer ook in een kajak, alleen wel een normale en geen duckie. Eerst wat peddeltechnieken geleerd en dan gaan. Super leuk dat dit was. Vooral de eerste stroomversnellingen zijn even aftasten, maar het ging helemaal goed en geen valpartijen voor Hannah en mij. Tussen de middag hebben we bij een restaurantje gegeten bij de grot, hier heeft Nomad Adventure ook activiteiten. We aten rijst, met knapperige kip (veel beter dan de KFC), wat groentes, aardappelpartjes en mijn favoriete drankje hier: lime juice. Na de lunch weer naar de rivier voor nog een ronde kajakken. Ik had al wat meer zelfvertrouwen gekregen omdat het die morgen helemaal goed was gegaan… Nou dat had ik beter niet kunnen hebben, zo’n 3x op de kop in het water beland. Maar gelukkig door de goede training en zwemtechnieken weet je precies hoe je veilig weer in het rustige water terecht komt. En anders heb je altijd nog je collega’s met een throwbag om je te redden. Vervolgens terug naar Earth Camp voor nog meer water, de douches. De personeelsdouches zijn prima, zelfs beter dan bij het kantoor in KLL, geen bakken water over je hoofd heen gooien maar een normale douchkop. Helaas was de watertank de tweede dag al leeg en moesten we nu douchen bij de gasten douches. Dit zijn omgebouwde watertanks. Heel back to basics maar eigenlijk super gaaf, je kunt bij het plafond naar buiten kijken en ziet al die tropische planten, hoort die krekels vogels en weet ik allemaal wat. Nou waar heb je dat nog meer??? Na een verfrissende douch is het natuurlijk weer tijd voor…. ETEN. Dit keer bij een Thais restaurant gegeten, wat een straf voor mij. Heerlijke Tom Yam Kung soep gehad en rijst met groentes!

Vandaag zijn we een dagje vrij en daarom heb ik ook tijd om mijn verhalen te plaatsen, ik ga kijken hoe het met de foto’s gaat, maar de internetverbinding is hier echt minimaal, dus 1 foto uploaden kan zo al 15 minuten duren. In plaats van dat we hier tot volgende week zaterdag blijven, gaan we morgen al weer terug naar KLL. Hier maken we echter maar een kleine stop, want de baas heeft een vergadering in Singapore, en wij mogen lekker een paar dagen mee! Hoe fijn is dat! Het mooie is ook, dat een van de stagiaires uit Singapore ons hier gaat rondleiden en ons mee op pad neemt, goed geregeld! Nou zoals jullie lezen, ik vermaak me hier prima, en het is ook zo raar dat we hier net een weekje zijn, al zo veel dingen meegemaakt!
Nou tot snel, en waarschijnlijk met mooie verhalen over Singapore!

Wat ben ik ook weer fanatiek om meteen 3 berichten te plaatsten :P

• 02 September 2012 - 21:29

Marion:

Heey Laura,

Wat een geweldig verhaal,en je maakt wat mee,mooi om het allemaal weer te lezen.
    Ook de foto's zijn schitterend.
    Alleen die muggenbulten,dat is minder,maar goed daar kom je ook wel doorheen toch.
    Ben weer benieuwd naar je volgende bericht.

Groetjes uit De Lutte.

• 03 September 2012 - 13:21

Jorieke:

Leuk lau! Dus als ik straks in de dinkel kopje onder ga dan kun jij mij met zo'n throw bag er weer uit vissen?
    Geniet van het eten daar want hier krijg je gewoon weer aardappels - groente - vlees hoor haha