Laguna de Apoyo - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Laura Pross - WaarBenJij.nu Laguna de Apoyo - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Laguna de Apoyo

Blijf op de hoogte en volg Laura

27 Februari 2014 | Nicaragua, Masaya

Afgelopen zaterdag en zondag was ik vrij. Samen met een collega ben ik voor 2 dagen naar Laguna de Apoyo geweest. Dit is een groot meer in een krater van een actieve vulkaan. Het water is dan ook heerlijk van temperatuur omdat die door de bodem wordt verwarmd. Vanaf Leòn duurde het ongeveer 3 uur om daar te komen, met 3 verschillende bussen en een kort stukje liften. Tijdens de rit zie je de omgeving al veranderen. Leòn is erg heet en droog en gedurende rit wordt het steeds groener en een beetje koeler wat erg aangenaam is. Voor 8 euro per persoon sliepen wij in een gedeelde kamer in een hostel. Kajaks, koffie/thee en een prachtig uitzicht inclusief. Na aankomst gingen Samantha en ik gelijk het water op om met de kajak een paar andere hostels te bezoeken. We kwamen bij één luxe hotel aan waar de prijzen wel wat anders waren. 10 dollar voor de huur van een kajak voor 1 uur!! De prijzen in de menukaart waren ook allemaal al in dollars aangegeven en goed te vergelijken met westerse prijzen. Niet aan ons besteed, en daarnaast vinden wij het ook veel leuker om bij de lokale bevolking te eten. Ons hostel, en veel andere plekken, worden in Nicaragua namelijk al gerund door buitenlanders. Voor ons is het erg goedkoop om een pand of grond te kopen, en de lokale bevolking heeft helaas vaak geen schijn van kans. Wij aten daarom dan ook buiten de deur, wat goedkoper en lekkerder is. Maar ook erg leuk omdat wij daar de enige toeristen waren die daar kwamen eten. De tweede dag stonden we vroeg op om de zonsopgang zwemend vanuit het meer te zien opkomen, erg mooi! De anderen waren nog allemaal in dromenland of zaten vanaf het terras met een koffie toe te kijken. Na zonsopkomst aten we een lokaal ontbijt: rijst met bonen, gebakken ei en gefrituurde kaas. Stevig ontbijt dus. Maar het grappige was dat bij dit restaurantje een vrouw aan een tafel zat met haar ‘huisdier’. Ze had namelijk een eekhoorn aan een touwtje, waar ik geen fan van ben maar oke, toch even een foto maken. Trekt mevrouw vervolgens haar t-shirt naar voren omdat ik in haar shirt moet kijken?? Blijkt dat ze daar twee kleine baby eekhoorns in haar bh warm houd! En voor dit soort dingen moet je toch echt naar de lokale bevolking, dit vind je niet in de westerse hotel. Naast eekhoorns zijn er super veel tropische kleurige vogels en ook hebben we een paar apen horen schreeuwen. Echt een prachtige, rustige plek en het was ook heerlijk om even buiten Leòn en kantoor te zijn.
Verder ben ik uiteraard heel veel aan het hiken, sowieso 2 2-daagse hikes en dan vaak nog 1 dag vulkaanborden. Ik heb net het schema van volgende week bekeken en ik sta samen met een collega als gids op het rooster voor vulkaan Momotombo! Dit schijnt de zwaarste klimtocht van alle vulkanen te zijn, dus ben benieuwd. De vulkaan is 1300m hoog en het zwaarste gedeelte is op het einde waar je tegen een zandmuur van 45 graden omhoog moet klimmen. Ik kijk erg naar de zware uitdaging uit en ik hoop dat er genoeg aanmeldingen zijn, we moeten namelijk minimaal 4 gasten hebben om de hike door te laten gaan. Als dit op de laatste dag voor de hike nog niet het geval is, ga ik denk ik gewoon de straat op of naar hostels en barretjes om de tocht dan maar te verkopen.
Oja, ik ben er achter gekomen dat ik wel foto's op deze website kan plaatsen als ik oude foto's van mijn vorige reizen verwijder, dus dat zal ik vanaf nu doen!

  • 03 Maart 2014 - 14:14

    Elly Pross:

    Hoi Laura,

    Zo te lezen maak jij weer fantastische dingen mee. Ik heb je reisverslagen met plezier gelezen.
    Wij hebben ondertussen ook vulkaan-ervaringen opgedaan op La Palma. We hebben door en over de lavabrokken gelopen en zelfs op een lava woestijn. En ook heerlijk zitten luieren op een lava strand.
    Jos heeft zelfs zijn wandelschoenen helemaal kapotgelopen (zijn hele zool lag er af) op de lava. We hebben dus ter plekke nieuwe schoenen moeten lopen.
    We hadden een autootje gehuurd met veel te weinig vermogen. Op de terugweg (we waren bij een piratenbaai geweest) naar boven hebben we ook nog twee lifters meegenomen en toen kun het autootje het niet meer trekken (het was ook wel erg stijl ong. 20% omhoog). Dus met z'n allen eruit en drukken.
    Eind april gaan we twee weken naar Italie. Veel plezier nog.

    groetjes Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 07 April 2009
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 70145

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 21 Mei 2014

Nicaragua

23 Augustus 2012 - 26 Januari 2013

Stage Maleisië

20 Augustus 2010 - 24 Januari 2011

Stage Bangkok

06 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

Campingwerk Frankrijk

Landen bezocht: