Alweer 2 maanden in Maleisië!! - Reisverslag uit Muar, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu Alweer 2 maanden in Maleisië!! - Reisverslag uit Muar, Maleisië van Laura Pross - WaarBenJij.nu

Alweer 2 maanden in Maleisië!!

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 Oktober 2012 | Maleisië, Muar

Hallo allemaal, het heeft even geduurd maar hier is dan eindelijk weer een nieuw reisverslag. Ik heb het ook veel te druk gehad met allerlei leuke dingen doen, dus vandaar dat ik even op me heb laten wachten. Het gaat zelfs zo snel dat ik morgen alweer 2 maanden in Maleisië zit!! Maar waar waren we gebleven.. Na de heerlijke bbq bij Moose thuis zijn we weer naar KLL vertrokken. Er waren niet zo veel programma’s in Earth Camp dus Hannah en ik kunnen dan op kantoor aan de slag voor het social media gedeelte. Ook ben ik nog bezig met het onderzoek voor de klanttevredenheid, maar dit is bijna afgerond! De eerste dag in KLL moesten Hannah en ik natuurlijk gelijk vieren in het winkelcentrum. Zo veel leuke dingen gezien maar als je het aan past is het allemaal net niet. Hannah hier en tegen is wel goed geslaagd en kwam met tassen vol thuis:P Ik heb alleen een sjaal gekocht, ja het is hier dik 30 graden en ik koop een sjaal! Maar hij was zo super leuk en ik kon hem gewoon niet laten hangen, en het is geen echte wintersjaal dus zo erg is het nog niet:p
Een andere dag heeft onze collega Ella, die normaal vooral in Earth Camp blijft, ons mee uit eten genomen met haar familie. Samen met haar vader, moeder en zusje zijn we naar een Thais restaurant gegaan (die Johnny’s heet???? Thais??), dat bekent is om zijn steamboat cooking. Dit houd in dat je een warmhoudplaat op tafel krijgt met een grote pot water, en daarna kun je allerlei kleine gerechtjes bestellen die je hierin kunt koken/stomen. Dit is echt super gezellig maar vooral ook heel lekker! Het was leuk om met een echt Maleisische familie uit eten te gaan en zij vonden het vooral heel leuk dat wij alles uitprobeerden… Ze begrijpen niet dat deze 2 Mat saleh (buitenlanders/blanken) alles zomaar uitproberen en zelfs spicy kunnen eten! Na het eten hebben we een goede ijsco gehaald bij de mooiste snoepwinkel ever! Ook al zaten we helemaal vol, we moesten gewoon iets kopen in deze mooie kleurrijke en zoete winkel! Helaas was het daarna al 22.00 en gaan alle winkels dicht, tijd om de auto op te zoeken. Echter ging dit niet zo makkelijk omdat we verdwaald waren in het winkelcentrum, zelfs Ella was de weg kwijt! Dus voordat we in de parkeergarage waren was mijn ijsco al op en heb ik direct alle calorieën kunnen verbranden van het heen en weer lopen.
Wat ook erg handig is aan KLL in vergelijking met Gopeng is dat we hier onze kleren fatsoenlijk kunnen wassen. Nou dat fatsoenlijk kan ook hier weg worden gelaten. De eerste keer dat we onze was hadden afgegeven aan de wasserette aan de overkant van de straat en met de meest vriendelijke winkelbediende, dachten we al dat er iets niet klopte. Hannah was namelijk haar top pyjama top kwijt, maarja wij reizen van KLL naar Gopeng en je weet eigenlijk nooit waar al je spul nu precies is, dus we wouden het nog niet gelijk de wasserette op de kop geven. En ook het idee dat onze t-shirts wat gekrompen waren was waarschijnlijk niet vanwege de wasserette maar omdat wij het Aziatische eten hier gewoon veel te lekker vinden, en wij dus groeien in plaats van dat de kleding verkleint. Maar afgelopen week hebben we weer onze was laten doen en toen we de was wouden ophalen zagen we dat het in de droger zat, en wij dachten dat deze man dat niet deed! Thuis dus gelijk onze kleding gecheckt, en ja hoor, enkele kledingstukken waren weer gekrompen!! Nou is dat niet zo’n ramp omdat ik een paar van die T-shirts hier toch achter zou laten, maar ik had ze graag nog 3 maand gedragen.. Als goedmakertje heeft de beste man ons er wel een leuke mannen boxershort bij de schone was gedaan… Aha dus Hannah’s top is dus toch wel bij de wasserette verdwenen. Maar gelukkig zitten we in KLL en is er aan de andere kant van het gebouw nog een wasserette, deze dus volgende keer maar uitproberen!
Wat Hannah en ik ook erg leuk vinden aan KLL is dat er over marktjes zijn. Elke ochtend is er een markt 2 straten verderop en elke dinsdagavond is er een avondmarkt. Op deze markt slaan wij altijd ons fruit in. Grapefruit, appels, sinaasappels, maar ook lekker verse ananas, mini banaantjes, watermeloen, mango, jackfruit, dragonfruit etc… Niet verkeerd dus. Naast dit heerlijke fruit word ook verse vis en vlees verkocht. En dan bedoel ik echt vers, de hele kip, met kop en poten ligt daar heerlijk te wachten om ‘opgepikt’ te worden. Ook de afdeling ingewanden is een delicatesse. Deze combi van vis, rauw vlees en ingewanden zorgt uiteraard voor een heerlijke geur, en je kunt je voorstellen dat Hannah en ik even geen ontbijt meer nodig hadden.
Het volgende avontuur gaat over Melaka, dit is een stadje aan zee ongeveer 2 uur van KLL en is vroeger een Nederlandse en Portugese kolonie geweest, vanwege de haven en palmolie dat hier te verkrijgen was. Er zijn dus ook nog enkele Nederlandse gebouwen te vinden zoals de Christ Church dat ook wel Stadhuys word genoemd en enkele graven met Nederlandse teksten. Maar de reden waarom we hier afgelopen weekend waren was omdat Nomad Adventure hier een Urban Adventure Race moest organiseren. Een bedrijf met personeel in KLL, Singapore, Bangkok en de Philipijnen zijn allemaal overgevlogen om hier een teambuilding training te doen. De eerste dag startte in de middag en was in een vergaderzaal in een hotel. Deze dag was vooral meer over het bedrijf zelf, de sterktes/zwaktes, en wat wil het bedrijf leren enz. De 2e dag was het echt werk, De Race! In totaal 10 team moesten een parcours afleggen met allerlei verschillende opdrachten. Ik stond op een hele leuke plaats. Op mijn locatie was het namelijk de taak om klanten te krijgen voor een Trishaw ritje. Dit is een fietskar met 3 wielen en word nu vooral gebruikt om toeristen in te vervoeren. Het leuke was dat de teams niet zelf mochten fietsen maar de Trishaw moesten duwen, en echte Trishaw bestuurder mocht alleen sturen. Het was erg leuk om te zien hoe de team hun sales skills gebruikten om toeristen te overtuigen van een ritje van slecht 5 minuten en met zo goed als geen bezienswaardigheden. Daarnaast was het nog leuker om te zien dat sommige team de Trishaw tour zo goedkoop verkochten dat het bijna niks opleverde. Zo heeft 1 team zich rot lopen rennen in de brandende zon, met 2 gasten in de Trishaw voor slecht 3 Ringgit. Dit is omgerekend 75 eurocent!! Enkele ander opdrachten waren puzzels, spelletjes en het zo snel mogelijk eten van Cendol. Cendol is een soort ijs, ook wel sneeuwbal genoemd omdat het bestaat uit ijsschaafsel met groene glibberige sliertjes, rode bonen, mais en siroop van palmsuiker. Het klinkt in eerste instantie misschien een beetje vreemd, en dat is het ook wel, maar zeker een goede combinatie. Het leuke aan deze opdracht is, is dat Cendol een lokaal product is en de gasten dus wat meekrijgen van de cultuur hier, maar vooral omdat iedereen een Brainfreeze krijgt. De snelste persoon heeft de ijs weggewerkt in 53 seconden! En de anderen deden er meer dan 2 minuten over, je kunt dus nagaan dat dat 1 grote ijsklomp in zijn maag moet zijn geweest. De race was rond een uur of 3 afgelopen en daarna waren we vrij. Het leuke was dat we pas de volgende dag terug gingen naar KLL en dus hadden we de hele avond en volgende ochtend om de toerist uit te hangen. Nou dat hebben we dus ook gedaan. Eerst hebben we even gerelaxt in het hotel en genoten van een heerlijke echt warme douche! De bakjes koud water over je hoofd heen gooien in KLL en Gopeng was al normaal geworden, maar als je dan een keer een echt douche weer hebt is dat super lekker. Ook een bed waar je voeten niet een halve meter uitsteken slaapt toch echt wel beter! Maar we konden niet te lang genieten van al deze luxe want we moesten de night market bekijken. Een lange straat in China Town met allerlei kleine kraampjes en eetstalletjes, en waar we dus ook weer allerlei nieuwe souvenirs hebben gekocht en snacks hebben geproefd. Maar de topper van de avond was toch wel Doctor .. The Kungfu Master! In Hannah’s Lonely planet hadden we gelezen dat deze man elke vrijdag en zaterdag op de night market een optreden geeft. Hij staat zelfs in het Guinesbook of records en zijn gave is dat hij met zijn wijsvinger door de schil van 4 jonge groene kokosnoten kan prikken in 32 seconden. Dat moesten wij dus wel even gaan bekijken! Om 20.00 was het dan zo laat, de show kon beginnen. Uiteraard moest hij de heleboel even goed inleiden en ondertussen kon hij mooi zijn Wonder Olie verkopen. Deze olie helpt tegen elke pijn die je hebt en natuurlijk gebruikt hij deze olie direct nadat hij een kokosnoot heeft doorboord. Hannah en ik werden ook nog even bij zijn mooie verhaaltje betrokken en ik kreeg zelfs een dikke knuffel van de beste man!! Na ongeveer 20 minuten te hebben gewacht en naar een hoop gelul te hebben geluisterd ging de show dan echt beginnen. De muziek werd gestart, iedereen in volle concentratie en BENG! Na 3x op de kokosnoot te prikken zat er toch echt een gat in! Het zag er erg pijnlijk uit en zijn schele vinger was nu nog roder en enger dan die al was! Maar nadat hij zijn wonderolie had gebruikt, werd het toch echt minder! Dat was dan wel weer een verassing! De volgende kokosnoot wou hij volgens mij met zijn elleboog kapot maken, maar dit hebben we niet meer gezien. We hebben namelijk meer dan een half uur gewacht en nog steeds bleef hij het maar uitstellen en bla bla bla zijn olie verkopen. Mijn bazin was zelfs zo gek om 2 flesjes te kopen! Uiteindelijk was zijn daadwerkelijke optreden best spectaculair, maar de hele show er omheen was echt bagger! Niet echt overtuigend dat hij 4 kokosnoten in 32 seconden kan breken.
Wat ook indrukwekkend was is dat er midden in deze nacht markt er opeens een gigantisch leguaan op een tafel lag te slapen. Jack was zijn naam, 12 jaar oud en ruim een meter lang! Onderweg terug naar het hotel kwamen we ook nog ‘the fast en the furious’ tegen. Op de parkeerplaats tegenover ons hotel stonden een stuk of 5 gepimpte auto’s met boxen van hier tot Tokio en lichten en franjes en noem maar op. Grappig dat dit soort dingen hier gewoon kunnen, en dat niemand last heeft van geluidsoverlast of iets. De volgende ochtend hebben Hannah, Ella en ik nog wat gebouwen bekeken, mooie foto’s gemaakt en heerlijke Cendol gegeten terwijl de rest in hun nest bleef totdat we moesten uitchecken om 12.00. Daarna hebben we nog ergens gelucht en rijstballen gegeten, ook een specialiteit van hier en toen zat het er al weer op en moesten we terug naar KLL. We hebben een super leuk weekend gehad en ik voelde me ook echt weer even helemaal de toerist! Gisteren hebben we dit gevoel nog even versterkt en zijn Hannah en ik na het werk weer even een winkel centrum ingedoken. Hier zijn we goed geslaagd bij de H&M en voordat de winkels sloten wouden we nog even een goede ijsco halen. Echter hadden we nog maar 10 minuten en was het echt een race tegen de klok in dat grote winkelcentrum. We renden bijna door de gangen en ons grote geluk was dat Hannah toevallig een voorbijganger hoorde praten over Baskin Robbinson, een ijssalon. Hannah vloog op de beste man af vroeg of hij ons kon vertellen waar de winkel zat. En ja hoor 100 meter verderop was de shop en nog 5 minuten voor sluitingstijd. Echter toen we dichterbij kwamen zagen we dat het beveiligingshek al half om laag was! Gelukkig konden we nog naar binnen en na 10 minuten bedenken wat we nu precies wouden hebben, konden we onze keuze maken. Voor wel meer dan 20 Ringgit (ruim 5 euro) hadden wij onze perfecte ijsco. Aardig prijzig en vooral als je beseft dat mijn hele avondmaal voor slechts 5 Ringgit was. Ach maar het maakte niets uit, wij hadden ons ijsje en deze hebben we lekker op de grond voor de ijssalon opgegeten. Echter vonden de medewerkers dit in de zaak ook niet nodig en vroegen dus of wij niet nog even binnen kwamen zitten. Super aardig!
Morgen hebben we nog een dagje op kantoor en daarna gaan we weer voor een paar dagen naar Gopeng!

Foto’s van melaka zijn ze vinden op:
Foto's van de markt komen morgen.

• 23 Oktober 2012 - 22:08

Ellen:

Ha Laura,
    leuk dat je weer een bericht hebt geschreven! Wat gaat het snel, je bent alweer bijna op de helft toch?
    Veel plezier weer in Gopeng!